Всеки човек греши, това е така. Някой просто го правят системно, регулярно и преднамерено. Простено им е, нали са светци.
Майка Тереза - една от знаменитостите в съвременната ни история, за която в Индия установихме с почуда, че калкутци имат не едно, ами цели две наум по отношения на дейността на основания от нея орден - "Мисионерите на милосърдието."
Чели ли сте „Empire of the soul” на Пол Робъртс? Няма да забравя интервюто, което дава Майка Тереза за книгата му. Там тя споделя, че няма по-хубаво от това, че съществуват болката и страданието по света, защото това е велика и свята възможност за правоверните християни да докажат своето милосърдие и така да се единят с бога. Оттам целият разговор тръгва в тази насока - как гладните епидемии и чумите, на които тя е свидетел в Индия, са всъщност невероятна благодат, златен шанс за християнина да докаже своя алтруизъм. Вкусът, който остава след прочетеното е това, в което я обвиняват и много калкутци – маскираният като състрадание кариеризъм и фанатично преследване на една едничка цел – почетно място в светите небесни земи...
Публикуваме една чудесна статия на "Капитал" по темата. Казва се "И тази майка също"...
"В напрегнатите февруарски дни, когато висшето католическо духовенство е призовано в Рим за избор на върховен ръководител, когато скандалите с педофили в църквата са ежеседмична рутина, а банката на Ватикана се оказа основен акционер в компанията за производство на огнестрелно оръжие "Пиетро Берета" и изпълнител на офшорни трансфери на дарения на сицилиански благотворителни организации, Факултетът за религиозни науки към Монреалския университет издаде монография, озаглавена "Тъмните страни на Майка Тереза". Неговата цел е "да коригира наличната информация, като остане далеч от сензацията."
В рамките на около 30 страници,авторите отправят критичен поглед към делото и личността на един от символите на нашето съвремие, една от най-известните и възхвалявани жени на ХХ век - Майка Тереза (1910 - 1997).
Жената, синоним на състрадание и благотворителност, превърнала се в нарицателно име и станала планетарно известна с мисионерството си в най-бедните квартали на Калкута, се ползва приживе и след смъртта си с универсално признание, което просто не може да не породи известна доза подозрителност.
По време на подготовката на колоквиум по етика, посветен на алтуризма, монреалските експерти по религиозни изследвания се натъкват на доста изненадващи факти, отнасящи се до Агнес Бояджиу (истинското име на Майка Тереза). Хапката е твърде голяма и подходът не би могъл да бъде друг, освен солидно аргументиран. Като обединяват и съпоставят информацията от 16 биографични изследвания, 153 разказа за чудотворствата й, бази данни на национални институции, няколко критики и 13 произведения за деца, както и многобройни интервюта в световния печат (общо над 500 отделни текста), те установяват значителна разлика между реалната личност и имиджа, създаден от самата нея и медиите.
Началото
Майка Тереза е албанка, родена през 1910 г. в семейство, принадлежащо към малка католическа общност в Скопие. На 18-годишна възраст тя заминава за Ирландия, където преминава ускорен курс по английски език, преди да поеме пътя за Индия, страна, която я привлича от най-ранното й детство. Тя се установява в Калкута и преподава в елитен частен колеж, преди да се обрече на вярата. През 1946 г. по време на тежко боледуване тя получава просветление и нареждане свише да напусне манастира и да се пресели в бедните квартали, където да се грижи за болните.
Майка Тереза придобива изключително редкия статут на независима монахиня и след като преминава кратък курс за медицинска сестра, основава своята болнична институция в бидонвилите на Калкута. През 1969 г. английският журналист Малкълм Мъгеридж, кореспондент на "Манчестър Гардиън", попада на информация за мисионерката и прави първото си интервю с нея за популярната религиозна емисия Meeting Point. Редно е да се добави, че английският журналист, отявлен защитник на дясното крило на църквата, лесно намира общ език с католическата монахиня.
Резултатът е от изключителна важност и не се изчерпва с това, че Майка Тереза получава 61 000 долара помощ от разчувствани зрители. Монахинята установява съществуването на рентабилна връзка между присъствието в медиите и парите. От своя страна Мъгеридж изцежда докрай възможностите си, като създава пълнометражен документален филм и издава книга за делата на Майка Тереза. Оттук нататък нещата следват нормалния ход на холивудската star system, за да се стигне до присъждането на Нобеловата награда за мир през 1979 г.
Авторите на монреалската монография анализират четири основни аспекта на мита за Майка Тереза. Ето накратко обобщение на основните елементи:
Религия
Католическата мисионерка е отявлен противник на аборта, употребата на противозачатъчни средства и развода. В речта си пред Нобеловия комитет тя посочва прекъсването на бременността като най-големия враг на мира. Тези норми обаче не се отнасят до развода на принцеса Даяна. В интервю през 1996 г. Майка Тереза подкрепя развода на високопоставената си английска покровителка, което недвусмислено говори за двоен морал. Тази нейна черта се оказва и един от лайтмотивите на изследването.
Лечение на болните
Потресаваща е информацията за лечението на пациентите в болничните заведения на "Мисионерите на милосърдието" - орденът, основан от католическата монахиня. Според схващанията на Майка Тереза оптималната медицинска грижа е молитвата. Бедността и страданието са чудесна възможност за единение със страданията Христови. Аскетизмът е доведен до крайност в ущърб на хигиената и силно заразно болните от туберкулоза се оказват в непрекъснат контакт с останалите пациенти. В числа равносметката за последните десет години (1987 - 1997) от дейността на Майка Тереза са: 86 170 приети пациенти, от тях починали 34 815. Американски лекари, посетили мисията, са били потресени от отсъствието на елементарни болкоуспокояващи средства, неподходящ хранителен режим, почистването на спринцовките и иглите с хладка вода и липсата на компетентност у лекуващите. В доклада си те окачествяват болничното заведение на Майка Тереза като умиралня. Според тях около 30% от пациентите агонизират, без да получават съответните грижи. Институцията е приличала по-скоро на място за молитва, отколкото на място за лечение. Пациентите, които са имали нужда от хирургическа намеса, са били подготвяни за среща със смъртта. За това е спомагал и надписът на всеки етаж "Днес ще отида на небето".
Доброволци споделят, че когато камбаната извести времето за молитва, персоналът е бил инструктиран моментално да преустановява грижите за болните, за да се яви в параклиса. Гордостта на Майка Тереза е кръщаването на 40 000 души в нейната институция. Успехът се дължи на факта, че на всеки умиращ дежурната мисионерка е задавала въпроса "Искаш ли билет за рая?". Положителният отговор автоматично е бил свързван с въвеждането на пациента в лоното на християнството. Представители на различни благотворителни организации, посетили сиропиталищата, ръководени от "Мисионерите на милосърдието", не откриват съществена разлика в сравнение с живота на бездомните деца от улицата. В заключение по тази тема авторите на монографията посочват, че при всяко влошаване на здравословното й състояние Майка Тереза се лекува в ултрамодерна американска болница.
Политически предпочитания
През 1984 г. при експлозията на инсталациите на "Юниън Карбайд" в Бопал загиват над 2500 души. По този повод Майка Тереза раздава медальончета с лика на Богородица на десетките пострадали и оцелели. Орденът на католическата мисионерка е единствената институция, която не си помръдва пръста през 1995 г., когато при серия наводнения в Индия над 3 милиона остават без подслон. Повтаряйки, че Бог обича бедните, тя прилага на практика принципа, че парите не миришат. Срещу щедри дарения нейното престижно приятелство получават кървавият диктатор Жан-Клод Дювалие и финансови мошеници като Робърт Максуел и Чарлз Кийтинг. През 1990 г. Майка Тереза поднася китка цветя на гроба на Енвер Ходжа, ощастливил Албания с 40-годишно авторитарно управление и довел страната до тотална мизерия.
Управление на финансите
През 1998 г. германското списание "Щерн" задава въпроса "Къде са парите?". А става дума за много пари. От 1981 г. с финансовите въпроси се заема лично Майка Тереза. Дотогава според показанията на нейния счетоводно-финансов съветник годишно във фондацията са постъпвали около 100 милиона долара. След посочената година сумите се губят, сливат и изчезват в секретни сметки и различни валути, разпръснати по цял свят. Всяка година Майка Тереза изпраща 3-4 милиона на Ватикана вероятно за да си осигури спокойствие от страна на висшестоящите. Известно е, че годишно за мисията й в Калкута са били използвани около половин милион долара. Прави впечатление, че приживе тя основава 517 мисии по цял свят с около 4000 души персонал. Десет години след смъртта й мисиите на "Мисионерите на милосърдието" са 600, а в тях работят над 5500 служители. Очевидно става дума за сериозна международна мрежа и всичко, което би могло да бъде свързано с нея. Упрекът, който се отправя към управлението на финансите, е, че вместо да се инвестират в подобряване на условията за лечение на болните, Майка Тереза инвестира в разширяването на географията на своята организация.
Към канонизация
През 2003 г. папа Йоан Павел II обявява началото на процедура за беатификация на Майка Тереза. Този първи етап към канонизация и включване в списъка на светците е свързан със създаването на т.нар. агиографии – описания на чудотворствата на избраника на светата църква. Този своеобразен литературен жанр включва изисквания като: изключителни обстоятелства и извънредни условия, скромен произход, самотност, които да се превърнат в условия за прозрение. Биографичната илюзия за Майка Тереза, разпространявана от Ватикана, изобилства от фактически грешки и си затваря очите пред няколко сериозни факта. Публикувани в пресата преди повече от година, писмата на католическата мисионерка до нейните духовни наставници са свидетелство за теопатия.
Някои експерти откриват "живот в болка" и елементи на хронична депресия, продължила при Майка Тереза около 50 години. Нещо повече, католическата мисионерка доверява на Хенри де Суза, архиепископ на Калкута, че е обладана от демонични сили и по собствено желание се подлага на екзорсизъм, което затвърждава мнението за наличие на психични проблеми и тежка екзистенциална криза.
Майка Тереза – прекрасен медиен продукт
Ситуацията е парадоксална, тъй като при информационната система на Ватикана не е възможно висшите католически деятели да не са били в течение на казуса "Майка Тереза". Обяснението е просто – на църквата е нужен съвременен мит, реклама на християнските добродетели, конкретен духовен модел, недосегаем персонаж, символ на вяра и благотворителност. Десетки хора остават анонимни въпреки участието им в акции в помощ на най-бедните, но мисионерката от Калкута се оказва най-подходящият избор и тя, съзнателно или не, приема тази роля.
Други източници:
http://timesofindia.indiatimes.com/world/uk/Mother-Teresa-saint-of-the-media-controversial-study-says/articleshow/18760028.cms
http://www.mukto-mona.com/Articles/mother_teresa/sanal_ed.htm
Няма коментари:
Публикуване на коментар