Джагадиш Бос е сред най-значителните учени на Бенгалския ренесанс. Той е първият индиец, пробил си път до затворения дотогава клуб на западната наука. Бос изобретил един от първите полупроводници, за което получил с неохота първия в Индия патент. (Години наред Бос се съпротивлявал с мотива, че научните постижения принадлежат на целия свят.) Освен това провеждал експерименти с радиовълни, и според някои свидетелства, дори изобретил радиото години преди Маркони.
Бос имал много общи неща с приятеля си Рабиндранат Тагор. Също като него, и той взаимствал много от Запада, но в никакъв случай не е бил просто продукт на Запада. Научният му подход, също като поезията на Тагор, бил силно повлиян от индийския му светоглед. За Бос, поетът и ученият имат обща цел: „да открият единството в объркващото разнообразие и пъстрота“ Двамата с Тагор били монисти. Те вярвали, че Вселената, макар да изглежда невероятно разнообразна, е едно цяло, и нищо не може да съществува извън него.
Кариерата на Бос променяла няколко пъти траекторията си под ударите на лични трагедии, или, на езика на Теорията на хаоса, бифуркационни точки. Разклонения на пътя. Записал се в медицинско училище в Лондон, след което най-вероятно го чакала успешна, но незабележима лекарска кариера, но се заразил от мистериозна болест. Състоянието му се влошавало от миризмите в залата за дисекции. Било непоносимо. Неохотно, Бос напуснал медицинското училище и се качил на влака за Кеймбридж. Там изучавал физика, химия и биология. За своя най-голяма радост той открил, че се е натъкнал на истинското си призвание - чисто научното изследване.
След дипломирането си Бос се върнал в Индия през 1885 година и въпреки възраженията на някои британски чиновници, бил назначен за преподавател но физика в „Hindu College“. Това бил най-престижният университет в Индия, но в сравнение със западните стандарти, имало още доста какво да се желае, не достигали и хора. Бос бил принуден да импровизира и съвместявал длъжностите на „техник, инструменталчик, лаборант и експериментатор“, пише Субрата Дасгупта.
Големият пробив на Бос дошъл през август 1900 година, когато отпътувал за Париж, на Международната конференция по физика, за да изнесе доклад. Макар тогава да не го знаел, този доклад му щяла да промени курса на кариерата му. Бил притеснен, когато се качил на подиума. В Калкута нямал колеги, с които да обсъжда оригиналните открития, които сега щял да сподели с най-прочутите физици в света. Джагадиш Бос стиснал зъби, преглътнал и зачел. Обяснил как, докато провеждал експериментите си с радиовълни, забелязал, че уредите му изпитвали нещо като „умора“, удивително приличаща на умората, която изпитват човешките мускули. След известна почивка уредите си възвръщали нормалната чувствителност. Това довело Бос до забележителното заключение, че инертната материя е в някакъв смисъл жива. „Трудно е да теглим чертата и кажем „Тук свършва физическият феномен и започва физиологическият“ или „Това е феномен на мъртвата материя, а това е жизнен феномен, присъщ на живата материя“, казал той на колегите си.
Докладът му бил посрещнат с гробна тишина от смаяните учени и със скептицизма, който винаги посреща радикално новите идеи. Бос постоянно се сблъсквал с препятствия. Първо с тези, които поставял британският расизъм, а по-късно се изправил пред по-страшна бариера: тази на научното тесногръдие. Като физик, който експериментира с растения (последното му увлечение), той навлизал в територията на други специалисти, и реакцията им била напълно предсказуема. „Какво знае един физик за ботаниката?“ Но точно статута му на аутсайдер и външният му поглед му давали възможност да провежда това, което Дарвин нарича „глупави експерименти“. На кого друг би му хрумнало да предпише доза хлороформ на къс платина, както направил Бос в един от своите експерименти?
Бос не се вписвал в клишетата и това било съвсем естествено. Ако вярвате в монизма - единство в разнообразието - тогава границите не означават много за вас. Оградите са една илюзия. Бос с тревога наблюдавал все по-нарастващата специализация в науката и се притеснявал, че се „губи от полезрението фундаменталният факт, че е възможно да има една истина, една наука, която съдържа всички клонове на знанието“. Една от книгите му започва с цитат от Ригведа, свещен хиндуистки текст. „Реалността е една. Мъдреците я наричат различно.“
В индийската наука божественото никога не е много далеч. „Едно уравнение няма особен смисъл за мен, ако не представя една мисъл на Бог“, пише великият индийски математик Шриниваса Рамануджан. Бос също открито признава един „подсъзнателен религиозен уклон“ в работата си - нещо, което не мога да си представя много от западните учени да направят. Когато човек подхожда към света с това отношение, обяснява Бос, открития като неговите не изглеждат толкова невероятни, „защото всяка стъпка в науката е направена чрез включването на онова, което преди е изглеждало противоположно или несъвместимо, в нещо ново, което изглежда просто и хармонично“.
Чета това и в главата ми със силата на мусон отново нахлуват думите на Брейди: „Около нас е хаотична бъркотия от привидно несвързани данни, а после идва някой и казва:"Чакай, ето как всичко това си пасва заедно.“ И на нас това ни харесва.“ Всички гении правят света малко по-прост. Свързват точки. Разкриват взаимовръзки. Към края на кариерата си Бос пише, че е изпитал огромно удоволствие от „свързването на феномени, които на пръв поглед нямат нищо общо“. Това не само обобщава работата му, но е и една доста добра дефиниция на творческия гений.
Дали Бос щеше да направи откритията си без Запада? Ясно е, че отговорът е „не“. Щеше да прекара живота си на село, нямаше да ходи на училище в Калкута, защото без британците нямаше да има нито училище, нито Калкута. Но вероятно нямаше да ги направи и ако беше роден в Лондон и беше възпитан в английската култура. Бос бил, по думите на Субрата Дасгупта, „още един изключителен пример за междукултурния начин на мислене, характерен за Бенгалския ренесанс“. „Индо-западното съзнание“, както го нарича той, показва една удивителна способност да се „движи между два свята“.
Аз лично бих поспорил, защото според мен гениалността на въпросното индо-западно съзнание не е нито в индийската, ниго в западната половина, а точно по средата. През втората половина на деветнайсети век в Калкута се е появил един междинен гений. Геният на тирето. Сунрета Гупта, романист и професор по теоретична епидемиология, го формулира по следния начин: „Калкута ме научи, че най-добрата равновесна позиция е да балансираш между две култури и техния продуктивен дискурс“.
Към края на кариерата си Бос основал изследователски институт, който носи неговото име. Той все още съществува, а аз отивам да го разгледам по средата на един свиреп мусонен порой. Влизам в главната лекционна зала и гледам сводестия таван и религиозните изображения. Имам чувството, че съм влязъл в храм, а не в изследователски институт. Точно такава реакция обаче е целял да предизвика Бос. При откриването той подчертал ролята на науката, но добавил: „има и други истини, които не могат да се открият дори с най-чувствителните методи, познати на науката. За тях ни е нужда вяра, подлагана на изпитание не за няколко години, а през целия ни живот“.
Кариерата му, естествено, не била праволинейна. Претърпял доста поражения, но той ги приемал невъзмутимо, защото осъзнал, че „някои загуби са по-велики от победите“. Към края на кариерата си се съсредоточил върху идеята (даже бил обсебен от нея), че растенията имат „латентно съзнание“. Никога не успял да я докаже и умрял като „провален учен и полузабравен мистик“, както твърди ученият Ашиш Нанди.
Това ми се струва незаслужено сурова оценка. Предпочитам да си спомням Бос със статията за него в Енциклопедия Британика, написана скоро след смъртта му. Работата на Бос, казва се в нея, „е толкова изпреварила времето си, че е невъзможно да й се даде точна оценка“.
Развитието на Бос било резултат от много фактори и най-вече съвпадения. Той не е разработвал „Тезата на Бос“, както е известен днес трудът му върху реакциите на неживата природа. Той се натъкнал на нея, докато провеждал опити с коренно различен обект, радиовълните. Уредите му се държали странно и той спокойно можел да пренебрегне тази аномалия, отдавайки я на дефектно оборудване, но не го направил. Той я изследвал.
Из "География на гения" от Ерик Уайнър
Asalam-O-Alaiakum! How are you all? Well, I must say that the services were really good, but the guidance was not as great as it should be. We had some issue in Makkah, when we were doing Tawaf, due to the misguidance of the staff members, although the other things were really good. private hajj packages
ОтговорИзтриване