Г) Първи наченки на социално деление
Най-ранното сведение за социалното деление сред индо-ариите откриваме в последната и най-млада книга на Ригведа – десета мандала. Тя маркира промяна в мисленето на ариите. Появяват се нови форми в езика за сметка на други, които излизат от употреба. Богове като Ушас и Варуна биват засенчени от второстепенния допреди това бог Индра. Появяват се абстрактни божества като тези на Вярата и Гнева. Химните стават по-сложни, съдържат все повече космогония и философия. Това развитие на мисълта е придружено и от социален напредък. В "Химна за Пуруша" (Пурушасукта 10.90.11-12) за първи път във ведическата литература се въвеждат понятията, свързани с оформящото се социално деление на обществото на съсловия, или варни. Варна (वर्ण ) буквално означава „цвят“ и с този термин в собствената традиция на Древна Индия се обозначават 4-те основни съсловия, възникнали и утвърдили се в резултат от разпадането на родово-племенния строй и зараждането на класовото общество. Четирите варни също възникнали в резултат на първичното жертвоприношение на Пуруша. От устата на Пуруша се появили брахманите (жреческото съсловие), основният субект на духовността; от ръцете му възникнали кшатриите (войнското съсловие) - субект на войната и завоеванията; от бедрата на Пуруша се появили вайшиите (съсловието на земеделците и занаятчиите) - субект на физическия труд и занаятите; от ходилата му се родили шудрите (съсловието на робите, на отхвърлените). В други химни сред изброените съсловия се споменава и пето, често приравнявано с това на шудра т.нар нишада – варварина, дивака, примитивния човек.
-potter.jpg)
Това, което виждаме с всеки следващ текст е как класовата система се усложнява и все повече очертава границите на своята диференциация. Най-логично изглежда твърдението, че идеята за класи в индийския социум произхожда от представата за професионално деление. В Яджурведа се появяват няколко социални прослойки като лихвар, ковач, занаятчия, които имат отчасти наследствен характер, но все още не представляват напълно затворени групи и гилдии, т.е ако по това време човек се роди в семейство на ковачи, все още не е задължително да стане ковач по професия. Ранно-будистките текстове (5-4 в.пр.Хр.) споменават също така за квартали, дори цели селища, обособили се на професионален принцип – например селище, населявано само от свещеници, селище на грънчари, на ловци, дори на крадци.
Д) Значението на думата „варна”
За да вникнем в появата и значението на индийските касти, първо трябва да тръгнем от думата „каста”. Тя не изразява съвсем точно индийската социална реалност от миналото. Думата casta е дадена от португалците през 16-ти век и на португалски може да означава „род”, „семейство” ; „клан” ; „племе”. Индийската дума носи съвсем различно значение. Варна (varṇa) в санскритския речник на Мониер-Уилямс означава „цвят на кожата”, а по-сетне и „външен вид”, „тен”, „форма” и т.н, но при всички случай е свързано с външно качество. Всички производни думи са свързани с цвета - варнакрит (пораждащ цветове), варнагата (оцветен), варначитрита (цветно боядисан). Това означава, че думата за каста е еволюирала от идеята за цвят на кожата.
Всяка варна има и своя цветова символика. Белият цвят като цвят на нравствена чистота и висша духовност е за брахманите. Червеният цвят, символизиращ войнска мощ, енергия и победа, е за кшатриите. Жълтият, цветът на земята като основен източник за препитание, е за вайшиите. Черният, цветът на невежеството, порочността и бездуховността, е за шудрите. В най- древната книга на иранците Авеста също се споменават съсловия, наречени пищра (букв. „цвят“), със същата цветова символика, но само три на брой. Четвъртото съсловие на древноиндийската обществена йерархия е чисто индийски вариант и според много учени е включвало в себе си поробеното население на не-арйа.
Светлите арийци никак не хранели добро отношение към местните. Наричали ги с презрителни и обидни думи. Смятали ги за фалосопоклонници (РВ 8.21.5; 10.99.3), хранещи се със сурово и дори човешко месо. Възмущавали се на противния им външен вид. Именно външният вид и цветът на кожата им направило най-силно впечатление щом чрез думата „варна” кодирали идеята за своето класово превъзходство.
Следва продължение.....
Няма коментари:
Публикуване на коментар