Във февруарския брой на сп. Йога за всички излезе материал за пътуването ни до мраморните скали на Нармада. Ето го и него:
© текст и снимки: Elenikindia
източник: Йога за всички, 2014http://spisanieyoga.com/
беше вкусна, макар че индийката до мен не спря да прави недоволни фасони. Чинно си изядох всичко, след което се запътих към вратата, за да изхвърля подноса от листа, каквато е практиката тук. Направих няколко крачки, когато изведнъж се вцепених. Стомахът ми и той се сепна и направи отвратена гримаса. Чух го да простенва: “Леле-мале, сега вече я втасах!” Сигурно щеше да се изпразни от съдържание, ако не бе заседналата в гърлото ми буца. Насреща ми точно до тоалетните същият този дядка клечеше над мазни пликчета, разлели се по пода сосове и мръсни канчета, покрити с омацани хавлиени кърпи, с които уж пазеше храната от рояка пълзящи и летящи твари. Видях с ужас как дядото загребваше от тях с ръка, сигурно немирисала сапун от месеци насам, и разпльокваше храната в чиниите от листа с рязко движение все едно се секнеше. “Страхотно!” - рекох си аз полу-зашеметен. – Току що платих 40 рупии за първокласен сюргюн във влака.
Единствената
ми надежда беше, че с утрешния ден свещените води на Нармада ще отнесат всяка
грозяща стомаха ми заплаха.
Нармада от санскрит означава “Дарителка на наслада” и е петата най-свещена река за хинду след Ганг, Ямуна, Годавари и Кавери. Смята се, че потапянето в коя да е от тези пет свещени реки очиства човек от всички грехове. Легендите твърдят, че Нармада е по-стара от Ганга, което я прави особено важна за поклонниците. Един ден Ганг се почувствала толкова омърсена от милионите, къпещи се във водите ѝ, че се превърнала в черна крава и отишла да се измие в кристално чистите бели води на Нармада. Метафорично казано самата Ганг, Майка на Майките, свела глава и я почела, къпейки се в нейните води. Според друга легенда тя се образувала от потта на медитиращия Шива, затова е позната и като Шанкари – дъщеря на Шанкара (Шива).
Скоро стигнахме
Дхуандхар – буен като ранен бик водопад, който подобно на името си (“Димящия”)
вдигаше страшна олелия и пушилка. Заедно с една гологлава последователка на
Рамакришна, пристигнала като нас от Калкута споделихме кабинката на лифта,
който ни прекара над водния котел и ни остави от другата, по-безлюдната страна
на реката. Отпъдихме жегата с потапяне в чистите ѝ води и продължихме към
пристана Бхедагхат.
На Бхедагагхат магнезиево-варовиковите и базалтови скали меняха цветовете си от
розово до черно под въздействието на светлината, а както местните твърдяха,
гвоздеят на програмата в това природно светлинно шоу е по време на пълнолуние,
когато скалите оживяват в най-различни цветове и светлосенки.
Настанихме се в една трийсетместна лодка и
заплавахме по реката, която ту се стесняваше, ту се разливаше в големи водни
пространства, като че на места издишаше целия въздух от гърдите си, а после го
задържаше в удяна бандха. Случихме на страхотен лодкар. Накара всички ни
да вием от смях, докато ни запознаваше с
особеностите на мястото.
“Ето, погледнете в ляво. Тук скалата е розова, защото сарито на (еди коя си) принцеса някога пуснало боя. Трябва да е било мумбайско, защото нашите, джабалпурските, никога не пускат.”
“Ето, погледнете в ляво. Тук скалата е розова, защото сарито на (еди коя си) принцеса някога пуснало боя. Трябва да е било мумбайско, защото нашите, джабалпурските, никога не пускат.”
Минахме
съвсем близо покрай двойка влюбени змии, сгушили се в уютна скална ниша, за да
топлят телата си, докато на няколко метра над тях с притворени очи стоеше
бухал, който медитираше като някой стар аскет.
“Тази скала отдясно се казва “Скала на самоубийците” - продължи лодкарят - Неиздържалите изпити ученици идват тук, за да освободят мъката в душата си или по-скоро душата си от мъката. Чат-пат скалата приема като клиенти и по някой друг отчаян от любов мъж.”
“Тази скала отдясно се казва “Скала на самоубийците” - продължи лодкарят - Неиздържалите изпити ученици идват тук, за да освободят мъката в душата си или по-скоро душата си от мъката. Чат-пат скалата приема като клиенти и по някой друг отчаян от любов мъж.”
“Тук пък виждате фигури на баща и син.
Помня ги добре. Бащата беше алкохолик, а детето непрокопсаник. Такива бяха,
такива си останаха. До тях стои костенурка. Ако не я виждате, си я представете!
Отляво на тях се вижда друга забележителност – оглеждаме се, но нищо друго не
ни хваща окото освен стара дреха, провесена на клон – Стои тук от 50 години. Не
е ли изумително!”–- зъбите на лодкаря грейват като блестящи перли.
“Който иска да карам по-бързо, може да
слезе и да продължи, плувайки. И бездруго вече няма кой да храни крокодилите.” – добавя той в отговор на коментар на някой от пасажерите.
Малко преди да обърнем лодката станахме
свидетели на още една чудна гледка. На една десетметрова скала стоеше 7-годишно
момче. Беше се излегнало с гръб на каменния отвес, а когато видя лодката ни,
взе да маха с ръка и да вика отдалеч. Лодкарят рече:

Обърнахме лодката и се запътихме към
изходния пункт.
“А сега като чуете плисък на вода и удар на
лодка, пригответе се да ми връчите по някоя банкнотка” - завърши весело нашият
гид-лодкар след това чудно представяне на Нармада.
Както казват индийците, когато почиташ
дадено място, ти го въздигаш до чело или
„матхе пар чархана“. Подобно на
дланите, които сключваш в поза анджали, за да издигнеш свещените води на
реката, в която се умиваш. В този ден ние вдигнахме Нармада до чело, а тя на свой ред сериозно ни се “вдигна в очите”
със своята белота, сияние и чар.
Няма коментари:
Публикуване на коментар